Carnaval in Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Hester - WaarBenJij.nu Carnaval in Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Hester - WaarBenJij.nu

Carnaval in Cartagena

Blijf op de hoogte en volg Hester

21 November 2015 | Colombia, Cartagena

Wohoo! Carnaval it is! Alle kinderen zijn een week vrij, ik dus ook. Cartagena is de enige stad in Colombia die rond deze tijd carnaval viert, de andere steden vieren het allemaal in februari. Cartagena viert het nu, omdat het de independence day van Cartagena is. Wat dus betekent dat de beste danseressen uit het hele land naar Cartagena afreizen om de met de parade mee te lopen. En even voor de duidelijkheid, hier is carnaval ook ECHT carnaval. Niet dat er iets mis is met carnaval in Nederland, maar dit is gewoon 'on a whole different level'. 

Voor 4 dagen lang is er elke dag een andere parade. Ik zie danseressen en dansers voorbijkomen in de meest prachtige (en miniscule) outfits, vol glamour, op hoge hakken en met lange veren op het hoofd. Uitbundig dansend op het ritme van de trommels. De zijlijn staat vol met juichende mensen. En kwijlende mannen. Want het beste moet nog komen: DE REINAS. Deze mooie beautyqueens rijden op paradewagens langs en gooien (letterlijk) alles  in de strijd om Miss Colombia te worden. Miss Colombia kan dan wereldwijd gekozen worden tot Miss Universe (vorig jaar was dit bijvoorbeeld het geval).

Verder wordt er niet gegooid met snoep, maar iedereen bekogeld elkaar met ijskoud water, maismeel en 'espuma' (een soort spuitbus gevuld met schuim). Maar dat is helaas niet het enige.. Ik word steeds de stuipen op het lijf gejaagd omdat de mensen het ook leuk vinden om elkaar met vuurwerk te bekogelen. Niet van dat mooie siervuurwerk, of van die rotjes. Nee, echt van die keiharde knallers. En dan OP mensen. Het verbaasd me dat de bloedspetters en ledematen me niet om de oren vliegen..

En dan is de carnavalsweek alweer voorbij.

Storm. Donder en bliksem. Midden op zee. 

Als kind is het me al ingeprent dat als het onweert op het water het ontzettend gevaarlijk is en je zo snel mogelijk naar de kant moet gaan. Raad eens waar ik nu ben. Juistum. Precies wanneer Phil en ik hebben besloten een eilandentour te doen breekt de hel los. De hele maand heeft het nauwelijks een druppel geregend, misschien 1 á 2 dagen. En nu, nu komt het met bakken uit de hemel. Gepaard met flinke onweer. Net tijdens onze snorkeltrip. Fijn. 

Als verzopen katjes proberen de mensen zich vast te klampen aan de boot. Onderweg naar het dichtsbijzijnde eiland (een uur varen) slaan de golven met bakken over de bootrailing. Camara's en waardevolle spullen gaan verloren. Wij kunnen blij zijn dat we die van ons in een extra ziploc back hebben gestopt! En zo snel dat het slechte weer gekomen is, is het ook weer voorbij. Gelukkig. En hoewel het weer tijdens onze tweedaagse trip bewolkt is met af en toe regen, is de omgeving erg mooi. 

Bij thuiskomst staan alle straten onder water. De mensen hebben hier echt een grote hekel aan regen. Ze verafschuwen het. Ze zijn ook helemaal niet gewend aan 'de kou' (met regen nog steeds rond de 25 graden). Het regent een paar dagen en ineens heeft ook iedereen 'de griep' (zoals wij lichte verkoudheid kennen). En kinderen gaan niet naar school wanneer het regent. Ook al hebben ze een paraplu. Echt bizar. Maar hier is het de normaalste zaak.

Inmiddels ben ik al ruim een maand in Cartagena. De tijd is echt snel gegaan! Nu gaan we een maand rondreizen door Colombia. Santa Marta here we come!

Foto's zeggen meer dan woorden. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag of ik al nieuwe heb. Het probleem is dat het alleen niet altijd veilig is om met waardevolle spullen op pad te gaan. Ik word steeds gewaarschuwd door de locals om zo min mogelijk mee te nemen, dus het liefste laat ik alles thuis. Yep, zelfs mijn mobiel. Vandaar dat ik niet veel foto's heb (van carnaval heb ik bijvoorbeeld niets), maar ik doe mijn best elke keer iets up te loaden voor jullie guys!

  • 21 November 2015 - 15:58

    Detta:

    Wat leuk om weer te lezen over jullie belevenissen op reis Hester!
    Heeft Philipp ook een blog of ben jij de solo-schrijver?
    Liefs van ons, detta

  • 21 November 2015 - 16:13

    Hester :

    Dankjewel! Helaas ben ik de solo-schrijver ;)

  • 24 November 2015 - 11:47

    Narda:

    Leuk om weer over jullie te lezen! :)
    Fijne rondreis!

  • 04 December 2015 - 10:41

    Oma:

    Lieve Hester

    Ik ben jaloers op al die mooie foto"s. Geniet ervan en in gedachten reist Oma mee.

    Hele lieve groetjes

    Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Cartagena

Zuid-Amerika

.

Recente Reisverslagen:

02 April 2016

Tussenstop in Nederland! :)

07 Maart 2016

Bariloche en Meer

11 Februari 2016

Langs de voet van de Anden: Patagonië

24 Januari 2016

The end of the world

28 December 2015

Hartje Colombia
Hester

Actief sinds 10 Nov. 2011
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 25354

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 15 Augustus 2016

Azië

15 Oktober 2015 - 15 Juni 2016

Zuid-Amerika

13 April 2012 - 19 Juni 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: