Cuidado con el pescado! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Hester - WaarBenJij.nu Cuidado con el pescado! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Hester - WaarBenJij.nu

Cuidado con el pescado!

Blijf op de hoogte en volg Hester

02 November 2015 | Colombia, Cartagena

In Nederland sta ik niet bekend als een danstalent (OK, mijn ultracoole moves niet meegerekend, want aan de lasso, duiker, pluk de appel of de kwebbel kan natuurlijk niemand tippen). Hier is het een heel ander verhaal en wordt ik gewoon uitgelachen als ik serieus probeer te dansen. Zelfs kinderen dansen beter dan ik. Wat zeg ik?? Zelfs baby's die nog niet kunnen lopen hebben een beter ritmegevoel. Het hele land ADEMT dans! Gelukkig krijg ik op elke hoek van de straat de mogelijkheid mijn kunsten te verbeteren :)

En anders wel op de vele feesten. De mensen hier LEVEN voor muziek, het liefst zo hard mogelijk. Nog steeds verbaasd het mij elke keer weer dat wanneer ik denk dat ik een bar nader door de keiharde party muziek die ik hoor, het in de meeste gevallen gewoon een huis blijkt de zijn. Volgens mij loopt iedereen hier rond met een flinke gehoorbeschadiging (ik inmiddels ook hihi). Maar gezellig is het wel! In de weken dat ik hier nu ben, heb ik al meerdere feesten meegemaakt. Zoals Halloween waarbij ook echt iedereen van top tot teen verkleed gaat. Het maakt niet uit wat, maar elke gelegenheid is wel een reden voor een feestje! Vaak worden er ook trommels bijgehaald en natuurlijk wordt er door alles wat ook maar enig leven in zich heeft gedansd ;)

Het is warm. Erg warm. Eigenlijk gewoon snikkend heet af en toe. Mijn dag begint altijd met een duik in de Caribische Zee (het strand is ong 3 min lopen). Het is een grappig gezicht: op straat proberen de mensen in de schaduw te zitten, als koeien onder een kleine boom. In de tijd dat ik hier ben, heb ik nog geen druppel regen gezien (terwijl het regenseizoen is). En ja hoor, natuurlijk tijdens het schrijven van deze blog komt ineens het water met bakken uit de hemel vallen.. 

Momenteel woon en werk ik in een arme wijk. Veel dingen die worden gezegd over de Afrikaans-Colombiaanse cultuur blijken inderdaad waar te zijn. Hoewel mensen hier weinig hebben, lijken ze wel heel gelukkig. Grappig is bijvoorbeeld dat mijn gastgezin weinig luxe heeft, maar daarentegen wel echt een GIGANTISCHE tv (die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aanstaat). Ik kan inmiddels alle Colombiaanse kinderprogramma's met volle borst meezingen.. Naast het geven van Engelse les aan kinderen, jeugd en volwassenen, helpen we ook met het organiseren van activiteiten. Zoals het opruimen van vuil in de mangroves (bizar dat iedereen gewoon zn afval op straat gooit), een sport en spel dag met kinderen en de voorbereidingen voor onder andere Halloween. 

Ogen dichtgeknepen, handen krampachtig om de enige houvast en wind door m'n haar. Ik zit achterop een motorbike-taxi, of zoals ze hier worden genoemd: moto taxi. Laten we dit ook in NL aanschaffen! Echt geweldig! Naast deze moto taxi, reis ik ook vaak per bus naar de stad (zweterige lijven opeengepropt, snakkend naar wat frisse lucht). De bussen hier hebben geen vaste stations, ze rijden redelijk langzaam en als je mee wilt, steek je je hand op en kan je gewoon instappen. 

Ook al heb ik al heel veel leuke dingen meegemaakt in Cartagena, het beste gaat waarschijnlijk nog komen: CARNAVAL! We zijn echt met onze neus in de boter gevallen qua timing. Het is november, de maand van de feesten. Om de maand in te luiden ben ik helemaal besmeurt met maismeel (plaatselijk gebruik). Verder staan de aankomende 2 weken in het teken van fiesta, fiesta en fiesta! Waarschijnlijk ben ik de volgende keer dat ik schrijf een heel ander mens. ALS ik dan nog leef..

Hasta luego!

  • 03 November 2015 - 21:04

    Inge En Kirr:

    Gezellig boel daar!!
    Kirr zegt: party animal! Foto's?

  • 05 November 2015 - 01:00

    Hester :

    Staan er inmiddels op:)

  • 05 November 2015 - 03:39

    Narda:

    Wat leuk om te lezen! :)

  • 07 November 2015 - 22:08

    Christiane:

    Spannend, was du erzählst! Eine ganze Menge kann ich verstehen. Ich freue mich schon auf die nächsten Berichte und Fotos und wünsche euch viel Spaß bei all den Festen

  • 08 November 2015 - 13:31

    Sjors:

    Leuke foto's. En ohhhhh! zou ik ook wel willen,in zo'n bad van 85% pure choco.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Cartagena

Zuid-Amerika

.

Recente Reisverslagen:

02 April 2016

Tussenstop in Nederland! :)

07 Maart 2016

Bariloche en Meer

11 Februari 2016

Langs de voet van de Anden: Patagonië

24 Januari 2016

The end of the world

28 December 2015

Hartje Colombia
Hester

Actief sinds 10 Nov. 2011
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 25333

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 15 Augustus 2016

Azië

15 Oktober 2015 - 15 Juni 2016

Zuid-Amerika

13 April 2012 - 19 Juni 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: